Det finns Moped klass I och Moped klass II - vad skiljer?


Har nu precis lärt mig att det finns två mopedklasser på körkort.se

Moped Klass 1 (kallad EU-moped):
  • måste vara registrerad (ska ha en registreringsskylt)
  • får köras i högst 45 km/tim
  • får inte köras på cykelbanor
  • måste vara trafikförsäkrad
Moped Klass 2:
  • behöver inte vara registrerad
  • får köras i högst 25 km/tim
  • får köras på cykelbanor
  • måste vara trafikförsäkrad
  • en äldre svensk moped som får köras i högst 30 km/tim anses vara en moped klass 2

Det är alltså en Moped klass 1 jag är ute efter. Om det nu hade varit så att jag hade varit under laglig ålder att inneha personbilskörkort hade jag behövt ett "EU mopedkörkort klass 1 med behörighet AM". Eftersom jag är betydligt äldre än det och redan har ett AB-körkort slipper jag det. Puh! ;-)
Bilden: en scooter i Shanghai (cc) av Squashimono, flickr.com

Inga kommentarer: