Regler kring att skjutsa barn m.fl. på scooter!


Jag har fått en kommentar från "Vän av ordning" som upplyser mig om följande när det gäller att skjutsa på scooter. Kanoninformation (tack så hemskt mycket!):

Moped klass II:
1. Cykeln eller mopeden måste ha lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna.
2. Man får skjutsa ett barn under tio år om den som kör fordonet har fyllt femton år.
3. Man får skjutsa två barn under sex år om den som kör fordonet har fyllt arton år
4. Vid skjutsning på moped klass II måste den som fyllt sju år använda skyddshjälm. Passagerare som inte fyllt sju år får använda annat lämpligt huvudskydd.

Från http://www.ntf.se/konsument/fraga1269.asp?katid=34

Bilden: Jag rekommenderar färre folk och hjälm på alla!

1 kommentar:

Generad vän av ordning sa...

Det var visst ingen vidare ordning på mig.... Nu när jag kollar på de läckra el-scootrarna igen inser jag att de nog är Klass I? Och då är det ju andra regler.

Moped klass I:
1. Mopeden måste vara besiktigad och godkänd för passagerare.
2. Endast en passagerare får tas med på mopeden.
3. Även passageraren måste bära hjälm.