Goodwill-el



Nu har jag skickat ut en förfrågan till Sveriges alla kommuner och examensberättigade skolor (universitet och högskolor). De har fått följande två frågor:


1) Har anställda inom er arbetsplats möjlighet att ladda sitt elfordon (elcykel, elmoped, elmotorcykel, elbil eller elfordon för funktionshindrade)?

2) Får anställda inom er arbetsplats ladda Goodwill-el* via vanlig stickkontakt för elcykel eller elmoped** - alltså utan att betala för det tills frågan är behandlad / utarbetad vidare?


*  Goodwill-el: el i väldigt små mängder som går åt till anställdas laddning för privat bruk t.ex. mobiltelefoner eller i detta fall laddning av batterier för elfordon som ersätter fossilbränslefordon vid t.ex. pendling.

** exempel på laddningskostnad: en el-moped på 2 kWh kostar ca 2 kronor att ladda om batteriet är tomt - alltså ca 25 - 75 öre för någon som har mellan 2 - 4 mil till arbetet.

Det ska bli intressant att se hur många som vågar svara ja på fråga två - för att kollektivt ta ansvar för miljön - utan att först låta frågan gå hela omvägen i beslutsmaskineriet. Jag återkommer med en sammanställning en bra bit längre fram då jag kan tänka mig att det tar tid att få svar från de flesta.
/D

1 kommentar:

Åsa sa...

Framför allt tycker jag det är intressant med svaret från en viss arbetsplats. Så kanske vi äntligen kan få se det där fordonet... :)