Esho Tellus - 1,5 års sammanfattning

(c) Newmanbil Hässleholm Annons på Bytbil.com
Nu har jag haft min Tellus el-scooter i nästan 1,5 år. Jag har kört med den ofta. I genomsnitt flera gånger i veckan. Hur har det då gått och är det nåt som har gått sönder/blivit sämre?

Först det bra
Jag är förvånad över att det fortfarande inte märks någon försämring på batteriet både vad gäller hur långt jag kan komma på en laddning och att effekten inte minskat. Jag tror att det beror på att jag sporadiskt underhållsladdat den även när jag inte kört scootern på ett tag. Sen är det fortfarande lika roligt att köra den, ja det är rent ut sagt förbannat roligt! Jag har pendlat ganska många gånger Hässleholm - Kristianstad - Hässleholm. En sträcka på totalt ca 7 mil. Två gånger har det hänt att jag glömt ladda el-scootern under dagen. När man då kör hem märker man att effekten inte är på topp. Första gången det hände var jag helt övertygad om att jag inte skulle kunna ta mig hem, men det gjorde jag även om det var krypfart när jag kom till mitt villaområde. Enligt tillverkaren ska den kunna hålla 7 mil +- 5 km. Och det stämmer ju faktiskt även om man får komma ihåg att effekten (och därmed topphastigheten) börjar gå ner ganska så konstant från ca 3,5 mil i mitt fall. Efter 3,5 mil gick den från att toppa ca 50 km/h till 45 km/h. Efter ca 5 mil är den nere i 40 km/h. Och efter 6 mil ca 37 km/h. Efter då ca 7 mil var jag nere i en hastighet som kändes som att man nästan kunde gå bredvid den samtidigt. Men jag tog mig hem. Anledningen till att jag vet att effekten fortfarande var lika efter ett år, är att det är ca 1 år mellan de två gångerna jag pendlat till Kristianstad och glömt ladda. Så ska man pendla den sträckan rekommenderar jag att man INTE glömmer laddningen! Det är inte så kul. Alla andra gånger jag kommit ihåg att ladda hinner inte topphastigheten gå ner mer än 45 km/h på hela den sträckan vilket jag tycker är kanon. Man måste bara lära sig att man får tänka på ett annat sätt och ligga ett steg före.

Sen det som är mindre bra
Den har börjat låta mer när man kör över ojämnheter. Det skramlar lite mer från plastdetaljerna nu. Men jag har inte lyckats reda ut var det kommer ifrån. Handbromsen har tappat den svarta färgen på sina ställen (krom undertill) men det gör mig inget i och för sig. Och det som gick sönder? Jo det var ett fel på det lilla stödet (det finns det stora stödet som bilden visar och sen finns det ett litet som man fäller ner på ena sidan för att parkera tillfälligt). Så fort man fäller ner stödet så ska strömmen bytas. Felet var att strömmen bröts i fel läge, när stödet var uppfällt istället! Men Newmanbil (där jag köpte scootern) fixade problemet snabbt och lätt (det gick på garanti så det var inga problem).
En annan grej som jag inte blir riktigt klok på är justeringen av backspeglarna. Vad jag förstår är det meningen att man ska skruva åt dem så pass hårt så att de sitter stadigt, men att de ändå går att justera. Men hur jag än justerar, sitter antingen den ena för hårt eller så flyttar den andra sig ofrivilligt. Ärligt talat har jag inte lagt så mycket tid på det. Jag har en förmåga att komma ihåg det när jag väl drar iväg istället.

Sammanfattningsvis

I annonsen som är länkad under bilden säljs Esho Tellus för 20.900:-. Jag betalade 23.500:- för min. Med tanke på att scootern i annonsen är ny, så antar jag att det är det nya listpriset. Jag tycker att det är ganska mycket pengar, men med tanke på vad man får och med tanke på vad driften kostar så är det en bra (och framför allt rolig!) investering. Uppgifterna i annonsen, som faktiskt stämmer:
  • Räckvidd 70 km +-5 km
  • Vikt 165 Kg
  • Fulladdning för ca 3 kr
  • Skatt 0 Kr
  • 1/2 kostnaden i försäkring
  • 43 öre milen

13 kommentarer:

Unknown sa...


Great info!

el scooter
elscootere

Patrik Carlsson sa...

maila mig. gör själva en hemsida om riktiga elscooters. min adress finns på musikon.se och snart på eldrift.nu

Edward sa...

Very nice! Big fan of the blog.

el scooter
elscootere

Jackson sa...


Amazing article. I am so impressed.

el scooter
elscootere

Anonym sa...

hallå?

inget svar från sig.

MAILA MIG!

drlindqvist sa...

Hej! Har just köpt en beg. Esho Pluto elscooter och hoppas snön smälter här uppe i boråstrakten snart så att jag kan börja pendla till jobbet! Har fått lov av chefen att ladda över dagen också, så jag räknar med att komma både fram och tillbaks från jobbet (3 mil).

Det tråkiga med mopeden är att jag har tappat laddaren i golvet och den har gått sönder. Har förgäves försökt nå Esho för att få tag på en ny, men de vill inte svara. Har Du något tips??? Kan man använda en annan laddare? Kan man köpa laddare löst någonstans?

Jättetacksam för svar.

Hälsningar Erik

Wolfgang & Wilhelm sa...

Vad roligt att du också tänker nytt :)
Jag skulle tro att det inte är nåt speciellt med laddarna egentligen förutom att de har en funktion som känner av när batteriet behöver underhållsladdas (förutsatt att det är inkopplat såklart). Därför hade jag själv inte vågat använda något annat. Jag hade nog hört av mig till en återförsäljare istället: http://www.esho.se/www.esho.se/ATERFORSALJARE.html
(skum adress, men den fungerar)

Hör gärna av dig med hur det fungerar när du väl kommit igång!

Mvh
Dan

Charlotte sa...

Hej,

Här bloggen fortfarande aktiv? Jag köpte en begagnad Esho moped som körde 31 mil och tänkte använda för att pendla till jobbet. Mopeden klarar inte 3 mil, tror du att det är ngt fel på mopeden?
Tack på förhand,
Charlotte

Wolfgang & Wilhelm sa...

Hej Charlotte!

Säkert inget fel på elmopeden förutom att batteriet/batterierna verkar ha blivit sämre. Tyvärr blir de sämre efterhand som de används och - ännu värre - om de inte används. Om det är originalbatterier så är det också troligt att de är gamla vid det här laget. Esho (eller Jonway som de heter tillverkade i Kina) finns ju inte längre som importör, därför kan det vara svårt att veta var man ska få tag i batterier. Du behöver veta exakt vad det är för batteri/er som du har i din elmoped och det kan vara svårt att avgöra själv. Jag har kvar mina elmopeder, men tyvärr har jag behövt ha dem avställda och har också varit dålig på att underhållsladda. De flesta säger att man bör göra det minst en gång i månaden även när mopeden inte används. Troligen är inte det gjort med din, eller så är de bara uttjänta. Jag kan tyvärr inte i nuläget kolla vad jag själv har för batterier, men jag vet att jag kommer att behöva köpa nya den dagen det blir aktuellt att använda mopparna igen.

Som jag ser det behöver du veta vad du har för batteri/er i nuläget så att du vet vad de kan ersättas med. Du har antagligen nåt som heter silikonbatterier. Dessa kan ersättas med en annan typ, men de behöver du troligen även en ny laddare. Jag hade börjat med att köra till en battericentral eller till någon som säljer alla möjliga batterier - t.ex. bilbatterier. De finns överallt och där kunde du få hjälp med att veta vad du har. Sen är det inte säkert att battericentralen har batterier som passar, men när du väl vet vad du behöver kan du ta kontakt med ett företag som säljer elmoppar. Av de jag kollat upp är det ingen som säljer Jonway, men troligen har de kunskap om batterier. T.ex: http://motorsweden.se/

Lycka till och hör gärna av dig om/när du fått veta mer.

Mvh Dan

Charlotte sa...

Hej Dan,
Tusen tack för ditt svar. Nu har det blivit ännu sämre med batterierna...jag laddade mopeden 9 timmar och det kändes direkt att batterierna hade inte laddats alls. Jag fick lämna mopeden på mitt jobb. Hur mycket kan det kosta att köpa nya batterier och byta dem? Du sa att det beror på vilken tip av batterier man har men undrade om du hade en idé om det. Är lite osäker om det är värd att köpa nya batterier!

Tusen tack

Wolfgang & Wilhelm sa...

När jag köpte min, sa säljaren att varje batteri kostar 1500 kronor och att det fanns två separata. Huruvida det stämmer kan jag tyvärr inte veta och har inte kunnat googla fram heller. Ta kontakt med t.ex. motorsweden (som jag nämnde) och ge dem registreringsnummer så kan de säkert kolla upp pris.

Mvh Dan

axel sa...

hej där
jag är en gammal kund hos er. ni råker inte ha elscooter snart? sånt. https://scooterexperten.com

köpa elscooter sa...

vet inte om länken kom med men här: elscooter elsparkcykel