Funderat - det blir nog "Tellus" istället...


Det slog mig plötsligt att Jupiter inte har nåt golv. Om man snabbt ska till affären kan man sätta sin matkasse mellan benen på golvet. Jag var nämligen och handlade ikväll och såg en tjej som gjorde precis det. Dessutom tänker jag mig att det är lättare att ändra körställning om man inte är helt låst med benen. Tellus är den största modellen jämte Jupiter därför blir det nog den istället - men en annan färg än orange ;-)
Och varför jag vill ha en stor scooter beror nog främst på att jag vill ha en stark motor så att jag kan skjutsa mina barn utan att det slöar till sig i uppförsbackarna! Jag frågade min sexårige son om han skulle kunna tänka sig att åka med mig om jag hade en scooter. Aldrig i livet sa han. Jaha tänkte jag, det var ju typiskt! Men efter ett tag när jag förklarat att han skulle ha en riktig hjälm och att jag inte skulle köra snabbare än gånghastighet(!) så ändrade han sig till Okej då, kanske...
Jag har också funderat på om jag kan ha de små barnen framför mig istället för bakom - en annan anledning att ha ett golv för fötterna. Undrar om man får skjutsa så?
En fördel med en lätt scooter är att den kan vara smidig i trånglig (anm: trång o krånglig) stadstrafik, men efter att ha provkört den stora Jupiter är jag helt övertygad om att denna också är enkel nog.
Bilden: Modell Tellus av märket ESHO. Tekniska fakta.

3 kommentarer:

Vän av ordning sa...

Du verkar ha så bra koll på allt, så detta har du säkert redan hittat:

Moped klass II:
1. Cykeln eller mopeden måste ha lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna.
2. Man får skjutsa ett barn under tio år om den som kör fordonet har fyllt femton år.
3. Man får skjutsa två barn under sex år om den som kör fordonet har fyllt arton år
4. Vid skjutsning på moped klass II måste den som fyllt sju år använda skyddshjälm. Passagerare som inte fyllt sju år får använda annat lämpligt huvudskydd.

Från http://www.ntf.se/konsument/fraga1269.asp?katid=34

Wolfgang & Wilhelm sa...

Tack så oerhört mycket - jag har letat efter den informationen!

Unknown sa...

thank you very much!


el scooter
elscootere