Provkört! Tack till Bengt!

Jag frågade säljaren om jag fick ta en bild på honom. Han heter Bengt och han var väldigt tålmodig och gav mig svar på alla mina frågor och gjorde allt för att tillgodose min lust att få provköra några olika modeller. Han kopplade loss laddningar, rullade ut olika modeller och fixade hjälm och hade sig - till slut kom jag tillbaka till verkligheten och skämdes nästan för att jag hade "hållt på" som en ettrig unge! Här står han bredvid den modellen jag föll för - Jupiter.

Eftersom jag var så begeistrad kommer jag tyvärr inte ihåg allt jag hade frågat om och fått svar på, men en sak fastnade i alla fall och det handlade om batteri och laddning: En ny uppsättning batterier kostar 1500:- (det finns 4 seriekopplade silikonbatterier i Jupiter). Jag trodde verkligen att batteriet skulle va nästan hälften av elscooterns totala kostnad - det har man ju hört i andra fall, så jag blev glatt överraskad.

Sen sa han också att det var viktigt att ladda ofta (alltså tvärtom vad man gör med t.ex. mobiltelefoner som ju gärna får användas till sista blodsdroppen). Jaha, tänkte jag - då blir det dyrt att ha den på laddning hela tiden. Men nejdå! Dels slår den av när den laddat klart och dels kostar det endast drygt 2 kronor att helt ladda ett tomt batteri.

Eh, jag fattade inte hur det kunde vara så billigt men eftersom batteriet är på 2 kilowatt och 1 kilowatt kostar drygt 1 krona (det har man ju lärt sig att gå efter när det gäller elavtal) så stämmer det säkert. Är riktigt usel på matte, men det borde kosta mindre än en 50-öres kola per mil i så fall - det kan man ju tåla!

Då känns det som om det nu har kommit en ny tid där vår generation kan njuta av "billig bensin" precis som våra föräldrar och deras föräldrar kunde njuta, då det begav sig. YES! Jag är så himla trött på bensin så jag kan kräka olja.

6 kommentarer:

Michael sa...

Hej. Jag har inte sett scootern i verkligheten än men tycker den ser bra ut på bilderna. Hur kommer du att använda den? Jag har en tanke om att pendla ca 3 mil. Känns det genomförbart?
Hälsningar
Michael

Wolfgang & Wilhelm sa...

Absolut, det tycker jag! Jag kommer att fråga min arbetsgivare om jag får ladda på plats. Med tanke på att den kanske kostar 40 öre att ladda upp den så tror jag arbetsgivaren ställer sig positiv till det - med tanke på miljöaspekten. Jag har hört andra som gör så. Om det är någon som har erfarenhet av detta - hör gärna av er!

Tomas sa...

Hej! Har tänkt köpa en Esho, hur har den funkar sedan du skaffade din osv?

Wolfgang & Wilhelm sa...

Tjena Tomas!

Jag och min fru har nu haft varsin modell från Esho i drygt ett år och i nästa inlägg kommer jag att utförligt berätta om våra erfarenheter.

Unknown sa...

Kan man beställa denna och få den skickad till sitt hus i så fall vart köper man den på nätet? Eller måste man åka dit den säljs ?

Wolfgang & Wilhelm sa...

Hej Markus!

Tyvärr har just denna modell utgått för ett antal år sedan, men kolla runt efter andra. De har blivit både bättre och effektivare nu. Lycka till!

Mvh Dan